خوش‌بینی و امید در زندگی

 

خوش‌بینی با اعتقادات مذهبی نیز ارتباط دارد درواقع افراد معتقد و باایمان خوش‌بین‌تر هستند یکی از انتقاداتی که در مورد افراد خوش‌بین مطرح می‌شود این است که آن‌ها دور از واقعیت بسر می‌برند.

تحقیقات جدید این مسئله را رد کرده است و می‌گویند: افراد خوش‌بین توجه بیشتری به حقایق زندگی دارند و خطرهای آن را بیشتر از افراد بدبین می‌شناسند و خوش‌بینی حقیقت را نفی نمی‌کند.

محققان همچنین دریافته‌اند که خوش‌بینی سپری در برابر غم‌های بی‌دلیل است و اندوه را تضعیف می‌کند ۶۵% افراد خوش‌بین که فرد موردعلاقه خود را ازدست‌داده‌اند به نکته مثبتی در این فقدان رسیده‌اند، آن‌ها دریافته‌اند که باید ارزش بیشتری به روابط خود بدهند.

عده‌ای نیز دریافتند که باید صبور باشند، درواقع آن‌ها از هر حادثه‌ای ناخوشایند رویدادی خوشایند می‌سازند. عده‌ای می‌گویند که افراد خوش‌بین در لاک خود فرورفته‌اند و هیچ اطلاعی از محیط بیرون ندارند.

اما حقیقت این است که افراد خوش‌بین سرخود را بالاتر از بقیه نگه‌داشته‌اند و به حقیقت به دیده منفی نگاه نمی‌کنند بنابراین اگر فردی به شما گفت افراد خوش‌بین بیهوده خوش هستند از راهی که در پیش‌گرفته‌اید ناامید نشوید و بدانید افراد خوش‌بین امیدوار و پیروز هستند.

 

بر اساس تحققی که (سی- آر- اشنایدر) روانشناس دانشگاه کانزاس دانشجویان انجام داده است چنین شرح می‌دهد:

«دانشجویانی که امید زیادی دارند اهداف سطح بالاتری برای خود یقین کرده و برای رسیدن به آنها سختی کار میکنند. وقتی دانشجویانی را که استعداد ذهنی مشابهی دارند را ازنظر پیشرفتهای درسی با یکدیگر مقایسه میکنید چیزی که آنها را از یکدیگر متمایز میسازد امید است».

 

محققان جدید دریافته‌اند امید نقش مقتدرانه و شگفت‌آوری در زندگی ایفا می‌کند و در حیطه‌های گوناگون از موفقیت تحصیلی تا تحمل مشاغل پرزحمت مزایای زیادی دارد. اشنایدر دریافت افرادی که امید زیادی دارند ویژگی‌ها معین مشترکی دارند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

ویژگیهای اشخاص امیدوار

 

۱-          توانایی برانگیختن خود.

۲-          احساس کاردانی کافی برای یافتن راه‌های دستیابی به هدف.

۳-          قوت قلب دادن به خود زمانی که در تنگنا قرار می‌گیرند.

۴-          دارا بودن انعطاف‌پذیری لازم برای یافتن راه‌های مختلف برای رسیدن به اهداف

۵-          در صورت عدم موفقیت تقسیم تکالیف دشوار به تکالیف کوچک‌تر که قابل انجام باشند.

 

با توجه به دیدگاه هوش هیجانی ، امیدوار بودن به این معناست که فرد در مقابل اضطراب فشار آورد، نگرشی حاکی از شکست یا افسردگی در رویارویی یا چالش‌ها و موانع دشوار تسلیم نخواهند شد و درواقع افراد امیدوار افراد در تعقیب اهداف خود در طول زندگی کمتر دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند و درماندگی‌های عاطفی در آن‌ها کمتر است.

 

نمونه‌های درخشانی از مردان وزنان را در تاریخ می‌بینند که امید، شهامت تحمل و بردباری را برای ملت خود به ارمغان آوردند ازجمله: وینستون چرچیل در جنگ بریتانیا جورج واشنگتن در دره فورج ژاندارک، دختر روستایی خارق‌العاده‌ای که حیات دوباره به روح فرانسه دمید.

پیامبران و ائمه معصومین نمونه بارز امیدواران در جهان آفرینش هستند. تفکر مثبت در روح این افراد سیر صعودی دارد، به آن‌ها انرژی و مقاومت و ایستادگی داده و از امید لبریزشان می‌سازد.

در امید موهبتی نهفته است که باعث نیک‌اندیشی می‌شود. هنگام روبرو شدن با مسئله‌ای اگر ایمان داشته باشید که راه‌حلی پیدا خواهد شد حتماً راه‌حل را پیدا می‌کنید و اگر با ناامیدی به مسئله نگاه کنید نتیجه‌های ناامیدکننده نصیبتان می‌گردد.

آن‌چه روح و ذهن شما تصور می‌کند، شما از او انتظار دارید همان را انجام به نفع شما عمل می‌کنند و این حالت اگر با تفکر مثبت همراه باشد حوادث بزرگی اتفاق خواهد افتاد.

افراد امیدوار همیشه به جلو نگاه می‌کنند و افراد ناامید به عقب. امید تفکر مثبت را در افرادی که گرفتار بدبینی، ترس، افسردگی و ناامیدی هستند به حرکت درمی‌آورد. پس امید را در تمام عرصه‌ها وارد فلسفه زندگی خود کنید وزندگی‌تان را بر آن اساس قرار دهید.

امیدوار باشید که مشکلات از میان خواهد رفت. امیدی که طوفان را متوقف می‌کند، درد را درمان می‌کند، بر ضعف غلبه می‌کند و درهای سعادت و خوشبختی را به روی شما می‌گشاید.

 

«امید به پروردگار»  

 

در انتها شعار شما در زندگی این باشد:

«خدا را ستایش کن که بخشنده همه نعمات است»

«چون سختیها به نهایت رسد گشایش پدید آید و آن هنگام که حلقههای بلا تنگ گردد آسایش فرارسد»

 

روشهای تمرین امیدواری

 

«امید یعنی برای بهترین تدارک دیدن، خود را تکاندن، فعال شدن، کاری صورت دادن و جای شر را با خوبی عوض نمودن و بهسوی شرایط مثبت رفتن و به بهبودی اوضاع امیدوار بودن».

 

یکی از شیوه‌های مؤثر در درمان افسردگی تمرین امید داشتن است، هرچه در ذهن خود امید بیشتری بسازید. احساسات افسرده شما سریع‌تر از بین می‌رود و وقتی‌که امیدواری به‌صورت عادت درآید به روحیه‌ای همیشه شاد دست خواهید یافت.

برای تمرین امیدواری سعی کنید هرروز صبح که از خواب برمی‌خیزید سخنانی امیدبخش بر لب آورید. تمام‌روز با امید حرف بزنید و با گفتن این کلمات فرآیندی را آغاز کنید که به حقایق واقعی منجر می‌شود، تکرار موجب می‌شود که امیدواری در تفکر شما جا گرفته و بر ذهن شما غالب گردد.

اگر با امید حرف بزنید و فکر کنید به حاصلی امیدبخش دست خواهید یافت بنابراین امیدواری و امیدوار حرف زدن را تمرین کنید زیرا شیوه‌ای قدرتمند برای غلبه بر واقعیت‌های تلخ و دشوار است. شخص امیدوار می‌تواند همه‌چیز را به‌خوبی پیش ببرد درحالی‌که مشکلات و موانع دیگران را به‌راحتی شکست می‌دهد.

بی‌تردید دشوار است اما هیچ معضلی قوی‌تر از امید نیست بنابراین ذهن خود را از امید لبریز کنید، درنتیجه روحیه‌تان را تقویت خواهید کرد.

 

ناامیدی و شیوههای غلبه بر آن           

 

«نومیدی ترکیبی از حرارت و فشار است علاج حرارت خنکی و علاج فشار آرامش است.»

«هنگامیکه ناامید میشویم شاید خانه خود را نسوزانیم، خودکشی نکنیم، اما به صدها روش ظریفتر دیگری اجازه میدهیم که نومیدی بر ما غلبه کند و شادمانی و کارایی ما را نابود سازد»

 

شیوههای غلبه بر ناامیدی  

 

۱-    حداکثر تلاش خود را در مورد همه‌چیز انجام دهید.

۲-    کار خود را با حرارت و عجله و فشار و نگرانی انجام ندهید. سعی کنید با تأکید بر کار آرایی منظم و تعمدی احساسات آرامش‌بخش را جایگزین کنید و به‌جای افکار در هم و هیجان‌آمیز و پرحرارت و عصبی به استقبال افکار آرام بروید، خود را مجسم کنید که آب آرامش را روی عصبیت داغ خود می‌ریزید.

 

«از همه سلاحهای خدا استفاده کنید و روی پاهای خود بایستید»

«دکتر اسمیلی بلنتن»

 

این شیوه سودمندترین روش‌های درمان نومیدی است و بدین معناست که وقتی هر آنچه از شما ساخته است انجام دادید کار دیگری نکنید، آن را به خدا بسپارید بگذارید که او ازآن‌پس اداره کار را بر عهده گیرد. وقتی‌که تلاش‌های پرحرارت عصبی خود را کنار بگذارید به‌آرامی متوجه می‌شوید که نگرانی‌ها و تلاش عصبی شما به پایان می‌رسد و آنگاه از تلاش‌های نامنظم ناامیدی رها خواهید شد.

۳-    تفکر همراه با آرامش و در نظر داشتن آن به‌عنوان تمایل همیشگی ذهنی است که همواره در دسترس قرار دارد.

۴-    تزریق افکار با آرامش‌بخش به اعماق ذهن و تکرار عبارت‌های تأکیدی می‌تواند بر ناامیدی غلبه کند.

۵-    مهار کردن احساسات: یعنی باید شخص ابتدا تصمیم بگیرد که می‌خواهد بر احساساتش چیره شود یا نه؟ و برای داشتن اختیار احساسات که بر حس نومیدی غلبه کند اگر واقعاً آن را  بخواهد، حتماً به آن دست خواهد یافت.

«احساسات خوب حال ما را خوب میکند و احساسات بد ما را بیمار میسازد»      

 

«بزرگترین و مؤثرترین دارو در درون بدن آدمی وجود دارد اما تاکنون یاد نگرفتهایم که واکنشهای ذهنی و احساس خود را بهمنظور حداکثر استفاده از آن تنظیم کنیم». « دکتر رابرت- سی – پیل»

 

یعنی عوامل زندگی سالم و آرامش‌بخش در درون شماست وظیفه شما فقط هماهنگ بودن با آن‌هاست یکی از متخصصان اعصاب معتقد است که نومیدی عامل اصلی بسیاری از ناراحتی‌های عصبی است.

۶-    فراگیری به کار بردن شیوه برخورد علمی در روابط شخصی نیز بر غلبه بر ناامیدی کمک می‌کند.

 

One thought on “خوش‌بینی و امید در زندگی”

  1. در مورد خوش بینی، شخصا تجربه های جالب و فراوانی داشته ام.
    اصولا خوش بینی و دیدن نیمه پر لیوان باعث می شود که میزان انرژی مثبت فرد افزایش پیدا کند و همین افزایش باعث فعال شدن ضمیر ناخودآگاه مغز شده و جستجو برای راه های رسیدن به هدف را سریع تر می کند.

    قلمتان پرگهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن

درباره من

طیبه معاشرتی

داشتن یک جامعه‌ی موفق آرزوی همیشگی من است

تازه ترین نوشته ها