روش‌های درمان تفکر منفی (۱)

اگر میل به تغییر دارید و پذیرای تغییر هستید تغییرات مثبت را گرامی بدارید و از آن‌ها استقبال کنید.

به قول «هراکلیتوس»: «چیزی جز تغییر دوام پیدا نمیکند»

صادقانه اجزاء زندگی خود نگاه کنید ببینید به کدام امور و شرایط و چه اشخاصی منفی فکر می‌کنید، از شرشان خلاص شوید و به دورشان بیندازید.

  1. از اشخاص، اشیاء، موقعیت‌ها و تجربه‌های ناخوشایند بپرهیزید از آن‌ها فاصله گرفته و دور شوید، کار دیگری انجام دهید
  2. از میهمانی‌هایی که نسبت به آن بی‌علاقه‌اید و یا فیلمی که دوست ندارید اجتناب کنید.
  3. اتفاقات خوب زندگی را در دفترچه مخصوصی یادداشت کنید، هر وقت احساس بدی پیدا کردید این دفترچه را بخوانید.
  4. اگر در زندگی طالب لذت هستید هر کاری را که انجام می‌دهید از روی عشق و محبت و شادی و خوشحالی انجام دهید.
  5. اگر از چیزی شکایت دارید سعی کنید شاکی‌های مؤثر باشید یعنی بدانید آن‌ها را با چه کسانی و چگونه در میان بگذارید. دست‌کم به همان اندازه که شکایت می‌کنید در مقام تعریف حرف بزنید و درازای هر نامه در مقام شکایت‌نامه‌ای در مقام تحسین بنویسید و قبل از شکایت از مورد مثبتی تعریف نمایید.
  6. به دیگران خدمت کنید «یکی از جبران‌های زیبای جهان این است که اگر به خود کمک نکنید نمی‌توانید به دیگران کمک کنید» (امرسون). در خدمت واقعی خادم و مخدوم باهم برابرند و یکی هستند. با خدمت به دیگران به خود خدمت می‌کنید و این عالی‌ترین شکل دادن و گرفتن است. «خدمت به دیگران ازلحاظ فیزیولوژیکی به سود انسان تمام می‌شود بر اساس یک بررسی به این نتیجه رسیده‌اند که انجام کارهای منظم و داوطلبانه خیریه بیش از هر عامل دیگری انتظار طول عمر را افزایش می‌دهد. کمک به دیگران نظام ایمنی و مقاومت بدن را در برابر امراض افزایش داده، از کلسترول خون می‌کاهد، قلب را تقویت کرده و از درد ناحیه سینه کم می‌کند و استرس و فشار روانی را کاهش می‌دهد». حتی اندیشیدن به خدمت به دیگران آثار جسمانی مطلوبی دارد، خدمت به دیگران احساس خوشایندی تولید نموده و جسم را تقویت می‌نماید و بر میزان ارزشمندی شما می‌افزاید، وقتی به دیگران اجازه می‌دهید بخشاینده باشند و به شما خدمت کنند به آن‌ها احساس خوب پیشکش می‌کنید.
  7. اگر می‌توانید به دیگران کمک کنید مشروط بر اینکه خود را بیش‌ازحد زیر فشار نگذارید.
  8. با طرز تلقی‌های جدید زندگی کنید، پذیرش، صبر، خدمت، بخشیدن
  9. خندیدن یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است برای حفظ تعادل، سلامتی و زنده‌بودن ضرورت دارد و ما سرحال نگه می‌دارد. خنده یکی از داروهای شفابخش است.
  10. کارهای لذت‌بخش انجام دهید فهرستی از کارهای لذت‌بخش تهیه‌کرده و هر چه می‌توانید به آن‌ها بپردازید.
  11. خلاق باشید، تن دادن به کارهای خلاق درمان‌کننده است.
  12. هم‌سفران خوب را انتخاب کنید باکسانی معاشرت کنید که با شما همراه وهم جریان باشند، با افراد مثبت اندیش همراه شوید آن‌ها از هر کار مثبت شما انتقاد می‌کنند و در بحث ستیزه‌جو هستند، راه گفتگو و مجادله را می‌دانند. حتی‌الامکان از درگیر شدن در بحث با آن‌ها اجتناب کنید، زندگی خود را با اشخاصی پرکنید که مثبت فکر می‌کنند و به اعمال و اندیشه‌ها و احساسات مثبت شما بهاداده و شمارا به‌سوی بیشتر و بهتر تشویق نموده و خوبی و زیبایی را ارج می‌نهند.
  13. عقاید و پیش‌بینی‌ها را از واقعیت جدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن

درباره من

طیبه معاشرتی

داشتن یک جامعه‌ی موفق آرزوی همیشگی من است

تازه ترین نوشته ها